Bastionen

Velkommen til Bastionens diskusjonsforum
Dato/klokkeslett: 16 Sep 2019, 02:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rom-folket på kamp
InnleggSkrevet: 13 Okt 2011, 10:56 
Avlogget
Førsteelleveren
Førsteelleveren
Brukerens avatar

Til ettertanke, og opplysning til neste sesong på Frogner stadion:

Etter utvidelsen av EU østover har vesteuropeiske land opplevd at også romfolket benytter seg av reisefriheten. Det har gitt oss et nytt møte med et gammelt europeisk problem: Marginaliseringen av et helt folk, skriver Antirasistisk Senter, Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen i VG.

Romfolket har en tusenårig historie i Europa. Den historien er ikke god, og den er verre enn de fleste er klar over. Mange vet at en halv million rom ble drept under Holocaust. Færre vet mye om hvordan romfolket har blitt jagd fra sted til sted med brutale midler i fem hundre år.

Brutaliteten har vedvart til våre dager. En bred EU-undersøkelse fra 2009 viser at rom er den minoritetsgruppen som utsettes for det høyeste nivået av diskriminering i Europa. Hver rom som ble intervjuet for rapporten oppgir å ha vært utsatt for diskriminering, og 74 prosent har blitt angrepet eller truet i løpet av det foregående året. I Ungarn har flere rom blitt drept i målrettede angrep. I det siste har det også brutt ut omfattende opptøyer i Bulgaria, rettet nettopp mot landets rombefolkning.

Utvidelsen av EU i 2007 førte til at Oslo og andre europeiske byer opplevde en økning i antall rumenere og andre europeere som så etter arbeid og et bedre liv utenfor hjemlandet. Romfolk som tigget eller underholdt for å tjene til livets opphold, ble et nytt og synlig innslag i Oslos gater. De ble snart anklaget for å utnytte det norske velferdssystemet, og de ble av mange forbundet med vinningskriminalitet i form lommetyveri og innbrudd.

Både Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon har valgt å åpne dørene for tilreisende rom, med kafé på dagtid og overnatting på kalde vinternetter. Det har skapt nærhet til en ekstremt marginalisert gruppe. De som besøker oss bor ofte ute, også om vinteren.

Flere forteller oss at de ikke har hatt arbeid på mange år, og at heller ingen andre i familien har jobb. De trenger å tjene penger til familien hjemme, til å kjøpe mat og reparere hus - rett og slett penger til å leve for. Svært få har imidlertid registrert seg som arbeidssøkere, og de fleste vet ikke hvilke regler som gjelder eller hvordan de skal gå fram for å søke arbeid i Norge. Mange snakker dessuten kun rumensk ved siden av morsmålet sitt, og ikke alle kan lese eller skrive. De fleste tjener penger ved å tigge, spille musikk, selge ting og samle flasker. Vi har også blitt kjent med kvinner og menn som selger sex mens de er i Oslo.

En av de største utfordringene for folk som bor på gaten er personlig hygiene, uten tilgang til dusj og med begrenset tilgang til toaletter. Det er få offentlige toaletter i Oslo sentrum, og nesten uten unntak er de kun for betalende gjester. Dette tvinger noen av de hjemløse til å benytte seg av mer eller mindre avskjermede steder utendørs. Oslo og andre større byer trenger sanitæranlegg som er tilgjengelige for mennesker uten penger, inkludert tilreisende rom.

Tilreisende rom har ikke kommet for å bli, men de vil fortsette å komme. Hvordan mennesker blir møtt, er en viktig målestokk for vår medmenneskelighet. Til og med Oslos lavterskeltilbud er stort sett stengt for denne gruppen. Det kan ikke fortsette slik. Hvordan skal vi som rikt velferdssamfunn møte denne lille delen av Europas fattigdom? Skal vi følge opp tradisjonen med å ville dehumanisere og fjerne, eller skal vi være et samfunn som ser og møter mennesker i nød? Hvordan møter vi mennesker som lever så marginalt at de ikke engang har et sted å gå på toalettet? Møter vi dem med forakt fordi de har det nettopp slik?

Johannes Heggland, konstituert generalsekretær, Kirkens Bymisjon
Knut Haugsvær, kaptein, leder, Frelsesarmeens rusomsorg
Kari Helene Partapuoli, leder, Antirasistisk Senter

http://www.antirasistisk-senter.no/trues-paa-livet.4969792-98689.html

Topp

Innleggets emne: Re: Rom-folket på kamp
InnleggSkrevet: 13 Okt 2011, 12:07 
Avlogget
Moderator
Moderator

Jeg tror kvinnen som stod med Bastionen forrige kamp hadde "the time of her life".

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2011, 12:22 
Avlogget
A-stallen
A-stallen

Regner med at innlegget ditt, Pjotr, henspiller på sigøynerne som har besøkt Frogner trofast på Lyns hjemmekamper dette året. Slik jeg ser det har ikke det vært noe negativt og jeg har heller ikke opplevd noe sjikanering fra oss supportere, annet enn uskyldig boks -og flaskekasting i ny og ne, i den hensikt i å hjelpe dem med innsamling. Jeg har heller ikke opplevd noe vondt fra sigøynerne selv og ser således intet poeng i å ikke ha dem her. Hjelpe oss i å rydde har de jo også på mange måter gjort.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2011, 13:20 
Avlogget
Førsteelleveren
Førsteelleveren
Brukerens avatar

Jeg har observert i hvert fall et par ganger at folk har opptrådt på en mindre respektfull måte mot disse menneskene. Jeg ønsker naturligvis ikke å rette pekefingeren noe sted, men noen blant oss har kanskje godt av å bli litt mer bevisst rundt den situasjonen disse menneskene gjerne befinner seg i.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2011, 22:07 
Avlogget
A-stallen
A-stallen
Brukerens avatar

Skal først presisere at jeg overhodet ikke er rasist.Vi har fått endel av disse såkalte Romfolk(Sigøynere)som beboere i den gaten der vi bor.De har fått en kommunal leilighet litt bortenfor der jeg bor.Disse Rom folk er tydeligvis ikke fattige og har dårlig respekt for andre mennesker.Vaskeri tidene forstår de ikke(6 ganger er vaskeriet overfylt av tøyet deres når deres tid er ute)og viser 0 forståelse for at andre med mye tøy trenger de timene man har til disposisjon,maskiner er akkurat startet og tørketrommel full av tøy.De er ufattelig frekke mot andre barn(altså deres barn)Med banneord viser finger o.s.v uten grunn.Det var 3 campingvogner på "besøk"her i sommer,de ble til slutt jaget bort av trafikketaten.Stanken av urin var helt mobydelig rundt disse vognene.Når jeg så hvordan de voksne oppførte seg mot hverandre ved flytting av disse,ble jeg sjokkert.Når jeg nå som Hundeeier også leser om Hunder som er flådde.....klare til grillen blir det avskyelig for meg.Skal de være her så må de faen meg oppføre seg og!!Har ingenting i mot dem i utgangspunktet,men har allerede dårlig vibber om dem dessverre.................

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2011, 00:18 
Avlogget
Førsteelleveren
Førsteelleveren
Brukerens avatar

Å unne folk som helt åpenbart har det mye kjipere enn deg å samle noen flasker uten å bli slengt kommentarer etter, bør være en selvfølge for alle oppegående mennesker. Har heller ikke oppfattet dette som noe problem og håper og tror naturligvis det fortsetter sånn. Selv om mange har hatt dårlige opplevelser med rom folk og deres måte og tilpasse seg et liv i oslo på, bør man ikke i noen tilfeller skjære alle over en kam eller la deg provosere av at lutfattige mennesker samler noen kroner. Man kan si hva man vil om bakmenn og mafia - det store flertallet av disse menneskene har det vanskelig, de samler ikke flasker og tigger hele dagen uten grunn. Det finnes svært mange ulike grupperinger, familier og klaner, med ulike måter å livnære seg på og ulik livskvalitet blandt disse menneskene. Uansett bør vi vel alle regne med deres tilstedeværelse i Norge i fremtiden og jeg håper både medbastionærer og medborgere klarer å holde hodet kaldt og tungen rett i munnen rundt dette temaet.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2011, 01:16 
Avlogget
Juniorlaget
Juniorlaget

Flaskepanting fortjener samme respekten som annet hardt og ærlig arbeide, og det gjelder naturligvis uavhengig av nasjonalitet. Oslo Fotballkrets er ikke videre komfortable med at det konsumeres på kampene våre, så de som kontinuerlig saumfarer tribunen og "fjerner bevismateriale" for oss skal ha en stor takk for hjelpen. Sparer oss for en drittjobb ifb. rydding av tribunen gjør de også.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2011, 03:54 
Avlogget
Andrelaget
Andrelaget

At mennesker kommer og plukker opp flasker etter oss på tribunen er utelukkende positivt. Flasker/bokser blir pantet og ikke kastet (bra for miljøet), mennesker som er meget mindre bemidlet enn oss for noen kroner ekstra å leve for (bra for dem), og ikke minst: Vi slipper å rydde opp selv (bra for oss).

Dette er medmennesker som alle andre, og skal naturligvis behandles med den samme respekt vi møter alle med på tribunene på Frogner. Dette uavhengig av eventuelle erfaringer med helt andre representanter for en stor og selvsagt svært mangfoldig folkegruppe. Vi er som sagt ikke rasister..

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2012, 15:22 
Avlogget
Førsteelleveren
Førsteelleveren

De skal ha takk for innsatsen, men ikke måten de samler flaskene på.
Er det samme som gateselgere, helt greit, men ikke når de blir så jævla pågående!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: